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This blog was created as part of the Erasmus Mundus Crossways in Cultural Narratives Masters programme, which is the only one of the EU approved and funded Erasmus Mundus Masters programmes to specialise in traditional humanities with a modern languages background. The Crossways Consortium comprises 6 top-class European universities.

For further information, please check the programme's official website and the universities' websites on the Useful Links section on the left. If you wish to have a specific question answered, please click on Email here and submit your query.

Mundus students, here you will find regular posts regarding the universities of the consortium, tips, activities, events, pictures, etc. Apart from checking it regularly to keep yourself up to date, a good way to use the blog is through the search device. We already have a significant amount of information on some universities of the consortium, so if you want to find information on a specific city, type its name in the search field (top left). You will then see all posts related to that specific city (because each post title contains the city's name in it). You can also type "General" in order to find information concerning everybody.

Saturday, 7 March 2009

Lisbon: Cinema-Viaggio in Italia

Ciclo de filmes sobre a Itália

Onde?
Instituto Italiano de Cultura de Lisboa 
Rua do Salitre 146
1250-204 Lisboa - Portugal 
tlf: + 351 213884172
e-mail: 
iiclisbona@esteri.it
Informações coletadas do sítio oficial do Instituto.

Quando?
10 a 19 de Março 2009
Inauguração dia 10 ás 19h00
 

Quanto?
Entrada Livre


PROGRAMA

10 Março | 3ª feira |19H00 

- Apresentação de 
Viaggio in Italia – La Puglia por Rosanna Carretta

Nel blu dipinto di blu concerto por Stefano Saturnini (voz e teclado)

  Uma homenagem a Domenico Modugno, o mais popular cantor natural da Puglia, passando por outros cantores da mesma região que marcaram o panorama artístico italiano.
Seguir-se-á um Porto de Honra

11 Março | 4ª feira | 11H00 

- Projecção do documentário 
Alberobello – La città dei trulli  Duração 40 min. 

   Sobre duas colinas, antigamente separadas por um vale, encontra-se Alberobello. Sobre a colina mais ocidental erguem-se os “Trulli”, antigas construções de pedra, realizadas a seco, em forma cónica, de origem proto-histórica. Encontram-se em duas zonas, Monti e Aia Piccola, ambas monumentos nacionais que, a partir de Dezembro de 1996, foram reconhecidos pela UNESCO como Património Mundial da Humanidade. A seguir será apresentada uma outra maravilha da Puglia, Le grotte di Castellana, um cofre de alabastro guardado no escuro durante milénios e pronto a ser desvendado. A quarenta quilómetros de Bari, uma maravilha de pedra que não se pode esquecer. 

11 Março | 4ª feira | 17H00

Pane e Fantasia

 
aula/demonstração sobre a secular tradição do pão de Altamura por Rosanna Carretta Pão: fruto da generosa terra da Puglia - Fantasia: manifestação de um povo projectado para o futuro que, apesar de tudo, mantém a lembrança de um passado longínquo.

12 Março | 5ª feira | 17H00 

- Projecção vídeo do concerto 
La Notte della Taranta 2008 Duração 120 min.

  Projecção de um excerto do concerto final de Melpignano que fecha o Festival itinerante realizado todos os anos em Agosto. Durante catorze dias passam no palco quase cinquenta grupos e solistas chamados a animar este festival. “La notte della Taranta” acolhe alguns dos nomes mais representativos da cena da “pizzica salentina” e diversos projectos especiais de artistas que se dedicam à descoberta das tradições e das músicas de outras origens geográficas e culturais.

12 Março | 5ª feira |19H00 

- Conferência 
Renzo Piano in Puglia: lo stadio di San Nicola a Bari e la chiesa di Padre Pio a San Giovanni Rotondo por Elisabetta Maino
“Existem obras que, pela sua natureza, definem a paisagem de uma determinada época: assim acontece desde sempre e a Puglia conserva alguns dos mais extraordinários exemplos deste fenómeno; é o caso do Castel del Monte e da sua singular história que marcaram uma passagem fundamental do século XII. A obra de Renzo Piano pertence, sem dúvida, a este género” (Sandro Frisullo)

São duas as obras de Renzo Piano apresentadas neste encontro: a “nave espacial”, ou seja, o estádio municipal de Bari, denominado São Nicolau em honra do santo padroeiro da cidade, e a igreja de San Giovanni Rotondo, no distrito de Foggia, encomendada pela Ordem dos Frades Menores Capuchos para dar resposta aos milhares de peregrinos que cada ano chegam ao santuário para honrar a memória de Padre Pio de Pietralcina. Analisar-se-á a capacidade de resposta do arquitecto ao genius loci e à tradição local, mediante soluções sensíveis em que as técnicas e os materiais da tradição se fundem com os de vanguarda.

13 Março | 6ª feira | 21H00

- Projecção do filme 
Il Viaggio della Sposa de Sergio Rubini (1997)
Com Sergio Rubini, Giovanna Mezzogiorno, Umberto Orsini Duração 104 min. 

Na primeira metade de 1600, uma jovem mulher deixa o convento para ir para Bari onde irá casar. Porzia, não obstante o assassinato da sua escolta pelos bandidos, continua a sua viagem aventureira com Bartolo, moço de cavalaria. Chegam ao destino profundamente apaixonados e mudados para melhor. O enredo tem como fundo paisagens fantásticas que parecem ter saído de um conto de fadas. 

17 Março | 3ª feira | 18H00 

Vaivém lido - Reading
 por Paola D’Agostino 

Leitura colectiva de textos retirados da obra de diversos autores contemporâneos oriundos da Puglia. A paisagem da região será ilustrada pelas palavras de alguns dos seus escritores do século XX, de Bodini a Carofiglio, e dos autores que relataram este território vindos de fora (Maria Corti e Raffaele Nigro).

17 Março | 3ª feira | 21H00 

- Projecção do filme 
La Capagira de Alessandro Piva (1999) 
Com Tino Abbrescia, Nicol Pignataro, Mino Barbarese Duração 75 min. 

Bari, os últimos arrepios de um inverno muito frio. Um bando da pequena delinquência vagueia de dia e de noite pela periferia à procura de um precioso pacote enviado dos Balcãs e destinado a nunca chegar ao seu paradeiro. O que contém o pacote? Para as nossas personagens, um material importante, e para o espectador, um passe-partout que abre as portas de um submundo urbano desconexo e surpreendente. O filme é falado em dialecto da Puglia com legendas em italiano.

19 Março | 5ª feira | 19H00

- Projecção do filme 
Sangue Vivo de Edoardo Winspeare (2000)
Com Pino Zimba, Claudio Giangreco, Chiara Torelli. Duração 95 min. 

O “sangue vivo” é o que passa nas veias das vítimas da terrível aranha “taranta” cujas picadas provocam crises epilépticas. É, graças a uma música, a “pizzicata”, que estes doentes voltam lentamente a si. De facto, o ritmo das percussões ajuda-os a regularizar os batidos cardíacos e a ficar bons. Falado em dialecto da Puglia com legendas em italiano, é um filme capaz de transmitir emoções fortes.

19 Março | 5ª feira | 21H00 

- Projecção do filme 
La terra de Sergio Rubini (2006)
Com Fabrizio Bentivoglio, Claudia Gerini, Sergio Rubini. Duração 112 min. 

Luigi, um professor de filosofia que vive em Milão há muito tempo, volta para a Puglia para vender as terras da família. Logo descobre que, dos três irmãos, apenas Michele (homem de negócios atrevido e com pouca sorte) e Mario (estudante empenhado no voluntariado) estão de acordo. A paisagem da Puglia faz de fundo à narração, tornando-se ela própria uma personagem, com os seus fantásticos cenários, que alternam a luminosidade das praias com a beleza de igrejas barrocas das praças das pequenas aldeias e com as emoções das procissões nocturnas.


Informações
Data: terça-feira, 10 de março de 2009 - quinta-feira, 19 de março de 2009
Horários: é favor consultar o programa do evento
Local: IIC Lisbona
Organização: IIC Lisboa
Entrada livre

Lisbon: Visits to the Aqueduct

The Águas Livres Aqueduct has been supplying the town of Lisbon of its waters since 1748 and it is considered to be one of the most remarkable examples of 18th-century Portuguese engineering. Its construction was ordered by king João the 5th, according to the project of Manuel of the Maia, and the plan was paid for by a special sales tax on beef, olive oil, wine, and other products. 

With 14 Km of stretch since the main spring and with several subsidiary aqueducts and distribution, with a total of 58km, the Aqueduct used to supply a useful and beautiful fountain’s network in the city. 

The Aqueduct has in its most monumental part an set of 35 arches, over the Alcântara valley covering 941 m. The tallest arches reach a height of 65m, and many are pointed, reminiscent of arches in Gothic style. It is considered to be a masterpiece of engineering of the Baroque period. 

The Águas Livres Aqueduct is nowadays deactivated and can be visited as part of the Water Museum (EPAL-Museu da Água). 

Text from GetPortugal. Form more info and pictures, please click here.

Visits

Where?
Calçada da Quintinha, Nº6

When?
Monday to Saturday: 10am to 6pm

How much?
2,5€

Friday, 6 March 2009

Lisbon: Count for Nothing

Exhibition Count for Nothing

Katrin Korfmann is inspired by people pursuing their daily lives in public spaces. By capturing, directing and manipulating these situations, she stages 'tableux vivants'. Placed in a frame, they gain an entirely new meaning.

She uses various media depending on the actual context: Installations in public spaces, photography, video and 'public interventions'.  Due to the situation, the spontaneous audience is merely spectator and/or active participator in the artwork. The involved parties can be object and voyeur at the same time, not necessarily conscious of their participation.Within these daily contexts she creates new 'virtual spaces'.

By changing or highlighting aspects of the given, mostly urban settings, she aims to provide a platform for the choreography of life. 

Where? 
Zaum Gallery
Av Miguel Torga, 14B  
1070-373 Lisboa Portugal

When? 
20 February - 21 March 2009
Monday: closed
Tuesday to Friday: 3pm to 8pm
Saturday: 11am to 1pm | 3pm to 8pm

How much?
Free

Thursday, 5 March 2009

Lisbon: Darwin's Evolution

Great exhibition at the Calouste Gulbenkian Foundation. Darwin's Evolution celebrates Darwin's 200th birthday by showing this comprehensive, well contextualised exhibition on the The Origin of Species.

Where?
The Calouste Gulbenkian Foundation
Av Berna, 45-A
1067-001 Lisbon

When?
12 February- 24 May 2009
Tuesday, Wednesday, Friday and Sunday: 10am to 6pm
Thursday and Saturday: 10am to 9pm

How much?
4€/Free on Sundays

Related Seminars, also at the Gulbenkian Foundation:

For more info, please check the Gulbenkian Foundation official website.

Sheffield: Re-enganging Citizens in Democratic Politics

Message from the Department os Politics at Sheffield University

ESRC Festival of Social Science Event

As part of the ESRC Festival of Social Science (6-15 March 2009), the Department will be hosting the following event.

Re-engaging Citizens in Democratic Politics - Thursday 12 March, 6-7:30pm

This event brings together Professor Colin Hay (University of Sheffield, author of Why We Hate Politics) and Professor Gerry Stoker (University of Southampton, author of Why Politics Matters) to discuss the sources of political disaffection and what might be done to re-engage citizens in democratic politics in Britain today.

Venue: Showroom Cinema (Cinema No. 3), Paternoster Row, Sheffield.

The event is ticketed, but tickets are free.

Tickets available from: Margaret Holder, Deparment of Politics, University of Sheffield (m.holder@sheffield.ac.uk).

Full details of the University's contribution to the ESRC Festival of Social Scinces can be found at: http://www.shef.ac.uk/icoss/whatson/esrcfest.html

Wednesday, 4 March 2009

Sheffield: Barack Obama and the American Democratic Tradition

Message from the History Department at Sheffield University


The Department of History Public Lecture

'Barack Obama and the American Democratic Tradition'

Professor James T. Kloppenberg (Charles Warren Professor of American History, Harvard University and visiting Pitt Professor of American History at the University of Cambridge)

Friday 6th March 2009,
5.00pm

Jessop West G.03,  1 Upper Hanover Street.

All welcome

Sheffield: Concerts

Message from Sheffield Concerts 

This email gives information about the University of Sheffield Spring Concert Season, and in particular concerts taking place this March.

If you would like to subscribe to our weekly newsletters, giving more detailed information on programmes, composers and artists, with the option to view in a graphical format, or if you would like a copy of our season brochure delivered to your door for free, please add yourself to our mailing list at the following address


For video clips and pictures of our performers, as well as the opportunity to purchase tickets online, please see our website


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EVENING CONCERTS
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Tuesday 03 March, 7.30pm, Firth Hall
The Rose Consort of Viols
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Ayres and Fancies

The infamous Rose Consort takes us on a musical journey through Tudor and Stuart England.  Performances of Henry Purcell's incomparable fantasias to celebrate the 350th anniversary of his birth,  Interspersed with music by his English precursors.

The Rose Consort is devoted to the wonderfully rich English consort repertory and is unique in its use of traditional period instruments. The ensemble performs extensively throughout Britain, Europe and North America, appears regularly on the BBC and has made a number of highly acclaimed recordings.

"The Rose Consort of Viols is certainly amongst the finest early music groups working in Europe"
(YORKSHIRE POST)

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Tuesday 10 March, 7.30pm, Firth Hall
Songmen of Sheffield Cathedral Choir
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An exploration of music for men's voices, mainly of the French tradition.  Music to include exquisite and sublime works by Francis Poulenc, and music by Thierry Echaich-Professor of Music at the Paris Conservatoire.

Poulenc: Laudes de Saint Antoine de Padoue 
Poulenc: Chansons Boire
Poulenc: Quatre Petites Prieres De St Francois D'assise
Thierry Eschaich: Lamentations 

Lauridsen : Ave Maria Dulcissima Biebl: Ave Maria 
Whitacre: Lux Aurumque 

Sheffield Cathedral Choir are the city's only professional choir, with a reputation as being amongst the finest cathedral choirs in the land.  As well as providing music for worship at the cathedral, the choir untertake concert engagements, regularly broadcast live on BBC Radio 3, and have made a number of commercial recordings, all to critical acclaim.  

"...an extremely accomplished group of singers, nine voices of individual strength with a fine unison sound that is powerful with rich sonority..." 
(SHEFFIELD TELEGRAPH)

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Tuesday 17 March, 7.30pm, Firth Hall
Sheffield University New Music Ensemble
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The New Music Ensemble will perform works by leading avant-garde composers:  The Italian Salvatore Sciarrino and German Helmut Lachenmann, as well as premieres of new works by student composers.

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Saturday 21 March, 7.30pm, Firth Hall
Sheffield University Wind Orchestra
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10th Anniversary Concert!

Malcolm Arnold: Overture ? Tom O'Shanter
Steve Forman: The Clydean Coronaries
George Nicholson: New Piece (world première)

Simon McKerrell (bag pipes)
Anthony Houghton (conductor)

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Tuesday 24 March, 7.30pm, Firth Hall
Rivoli Quartet
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The first of three concerts celebrating the bicentary of the birth of Felix Bartholdy Mendelssohn.  The Quartet in F minor is considered his finest, composed shortly after the death of his sister, and not long before his own, this heartbreaking work is incredibly powerful and highly emotive.

Mozart: Quartet in D minor, K. 421
Ravel: Quartet
Mendelssohn: Quartet in F minor, Op. 80

The Rivolis all hold Postgraduate Diplomas in Performance at the Royal Northern College of Music and have been awarded many prizes in regional chamber music competitions. They went on to be finalists in the 2006 Royal Overseas League Competition and recently won the Ravel Prize at the Académie Internationale de Musique Maurice Ravel. They have since been invited to participate in the master class series at the International Musicians Seminar at Prussia Cove 2006 and the 28th International ?Master classes for String Quartets? course at the Britten-Pears School.

Emma Wragg (violin)
Helen Tonge(violin)
Amy Wein (viola)
Helen Downham ('cello)

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Sunday 29 March, 7.30pm, Firth Hall
Sheffield University Chamber Orchestra
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Mozart: Symphony No. 40 in G minor, K. 550
Schubert: Symphony No. 5 in B flat, D. 485

Adrian Moore (conductor)

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Tuesday 31 March, 7.30pm, Firth Hall
Sheffield University Chamber Choir
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Honegger: King David (original version with small orchestra)

Nigel Simeone (conductor)

A rarely performed masterpiece; Honegger's symphonic psalm depicts one of the greatest Old Testament characters, in a work that is both exciting and dramatically engaging.

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FREE LUNCHTIME CONCERTS
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All at 1.10pm, University Drama Studio

Thursday 05 March: Rachel Stone (piano)
Thursday 12 March: Gary O'Shea (piano)
Thursday 19 March: Tom Coltman (violin) Daniel Townly ('cello)
Thursday 26 March: Sheffield University Big Band

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TICKETS AND ENQUIRIES
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EVENING CONCERTS: £8, £5, (senior citizens/staff) and £2.50 (students,unwaged)

FREE LUNCHTIME CONCERTS: Admission is free and tickets are not required.  These concerts are designed to be an informal, alternative way to spend part of a lunch hour and members of the audience may arrive and leave between items.

Complimentary wine and juice is available during the interval at all our evening concerts.

For more information on all concerts and information on how to purchase tickets please contact us on:

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0114 222 0499
concerts@sheffield.ac.uk
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Tuesday, 3 March 2009

New Student Handbook

Dear Crossways students,

The new version of the Student Handbook is already in effect. The changes are of great importance, involving dissertations' deadline, marking system, reassessment procedures and the granting of extensions. Please read the whole of the document carefully (the highlighted sections in particular) in order to avoid future problems.

The New Handbook is available at the munduscrossways email group file repository. If you are not yet a member of the group, please join by emailing munduscrossways-subscribe@yahoogroups.com.

The New Handbook will soon be published in all languages of the Consortium in the Official Crossways website.


Kind regards,

Roberta Gregoli
Crossways students representative

Monday, 2 March 2009

Lisbon: Edgar Allan Poe in Portugal

Exhibition held by the National Library:

Edgar Allan Poe em Portugal, no Bicentenário do Autor

MOSTRA BIBLIOGRÁFICA | 4 a 31 de Março | Entrada livre

 

allan_poe_thumb

Edgar Allan Poe (1809-1849), mercê do seu acolhimento em França por escritores de grande relevo em que se destacam Baudelaire, Mallarmé, Paul Valéry, Paul Verlaine ou Antonin Artaud, é um autor norte-americano marcante na modernidade literária ocidental. Contemporâneo do extraordinário incremento da circulação da imprensa no século XIX, E. A. Poe serviu-se dos meios ao seu dispor para criar uma obra cujos níveis de leitura pretendiam impressionar tanto os círculos de erudição artística como novos e alargados círculos de leitores, impulsionando decisivamente modos e géneros como o fantástico, a ficção científica, o policial, o conto, o poema simbolista ou a crítica literária jornalística.

A presente mostra – associada ao Colóquio Internacional “Poe e Criatividade Gótica”, organizado pela Linha de Investigação de Estudos Americanos do Centro de Estudos Anglísticos da Universidade de Lisboa (18-20 Março) – ilustra sequencialmente a recepção do autor em Portugal. 

Desde a primeira tradução conhecida de Poe (1857), passando pelo seu contributo para a poesia de Antero de Quental ou para contos fantásticos desenvolvidos por vários agentes da Geração de 70 (expositor 1), a produtividade do escritor revela-se através de uma série de testemunhos da influência do seu poema The Raven (O Corvo) no nosso século XIX, sobretudo na estética decadentista-simbolista (expositor 2). O mesmo poema seria magistralmente traduzido por Fernando Pessoa em 1924 para Athena, órgão do primeiro modernismo português; a dívida para com Poe foi partilhada por Mário de Sá-Carneiro e estendeu-se, controversamente, à geração da Presença (expositor 3). A influência do autor perdura na cultura portuguesa até aos nossos dias, não só entre poetas e prosadores, como também nas artes plásticas (expositor 4 e painéis). A contínua publicação de traduções de Poe desde o século XIX até hoje surge também representada (expositor 5), mostrando o sucesso editorial do escritor que Stéphane Mallarmé apelidou de “caso literário absoluto”.


Biblioteca Nacional de Portugal

Serviço de Actividades Culturais

Campo Grande, 83

1749-081 Lisboa

Portugal


Tel. 21 798 20 00 
Fax 21 798 21 40 

 

Informações

Serviço de Relações Públicas
Tel. 21 798 21 68

Fax 21 798 21 38

Sunday, 1 March 2009

St Andrews: Sex, ethics, aesthetics

Theoria discusses... sex, ethics, aesthetics


From the University's website.

DescriptionTheoria discusses... Seminar Series
PresenterTheoria
TypeAcademic, Seminar
Open toAll staff and students, Postgraduates
 
DateFriday, 13 March 2009
Time4:00 PM to 5:30 PM
 
WhereArts Building, Seminar Room 5
ContactChristina Andrews
Emailca259@st-andrews.ac.uk
Websitehttp://www.st-andrews.ac.uk/~theoria/seminars.html
 
More info

Discussion opened by Michael O'Rourke, Faculty of Arts Fellow, University College Dublin

Text: Leo Bersani, 'The It in the I' and 'Shame on You', in Intimacies (Chicago University Press, 2008), pp. 1-56. Copies available in the Theoria pigeonhole in the School of English Office, Castle House, The Scores.